Webbstrategidagarna – en sammanfattning

Sådärja – nu är man tillbaka på kontoret och har landat lite efter Webbstrategidagarna. Det var tre kul dagar med många bra föredrag, kul nätverkande och många intressanta människor.

Den första dagen var lite speciell – en workshop om strategier för sociala medier med Simon Sundén. Vi var ett kul gäng på cirka 15 personer med väldigt varierande bakgrund, några från marknadsavdelningar, några från branschen, några från offentlig sektor, några från privata näringslivet.

Efter en inledande allmän diskussion om sociala medier och vilken affärsnytta man kan utläsa där samt lite övergripande om olika kanaler gled vi in på lite praktiska övningar, vilket alltid är kul, för att försöka utforma en policy och en snabbt ihopsatt strategi. Jag hade det stora nöjet att få sitta i en grupp med personer från QD utveckling, SKTF och Botkyrka kommun.

Simon hade en ganska stark övertygelse – att IT och jurister inte har någonting med sociala medier att göra. Jag är väl beredd att hålla med i många fall. IT agerar ofta bromskloss och juristerna verkar ha svårt att kommunicera om det inte är på kanslisvenska, men ibland måste Facebook-applikationen kommunicera med det egna backend, och ibland behöver PUL behandlas i en sociala medier-policy. Det viktiga är ju dock att IT inte försöker låsa in och begränsa ansatserna i sociala medier eller att juristerna tillåts skicka högtidliga mail med diverse krav där en mänskligare dialog är på sin plats.

Den andra dagen innehöll en lång radda case – vilket är trevligt. När man är i branschen är det oftast betydligt mer spännande att lyssna till case än till ytterligare en förklaring till vad sociala medier är och varför det är viktigt. Visst, man lär sig alltid någonting nytt, men i case studier är det oftast vädligt mycket ny information och berättelser om vad som fungerar bra respektive inte så bra.

Först ut var Ving som berättade om hur de arbetar med sök och sociala medier och hur de kan ta till vara på de synergier som uppstår när mycket innehåll distribueras ut över olika tjänster på nätet. Förutom att man blev akut sugen på att resa till solen jobbar Ving aktivt med bland annat Facebook, som kom att spela en viktig roll som en förlängd kundtjänst under askmolnsproblematiken i våras.

Andra talare, Magnus Arvidsson från Microsoft, ersatte vår kära kund Anna från SCA Tork, som tyvärr hade fått förhinder. Magnus talade om hur Microsoft arbetar med sociala medier, dels hur Microsofts produkter och tjänster är en del av det vi kallar sociala medier och dels hur man på Microsoft bland annat arbetar med att nå ut till det så viktiga utvecklar-communityt för att söka påverka dem att använda Microsofts produkter. Magnus var även inhoppad moderator, då ordinarie Jerry Silfwer hade fått nytt tjusigt jobb i New York.

På tredje plats följde ytterligare en inhoppare, Halvard Kristiansen från Schibsted. Halvard är Head of Behavioral Targeting och talade om hur de arbetar med att kunna visa upp rätt annoser för rätt besökare inom Schibsteds ofantliga nätverk av webbplatser. Halvard talade om några olika case, bland annat ett tillsammans med Skechers som var väldigt intressant. Skechers är ett amerikanskt företag som säljer skor. Tillsammans med Schibsted hade de implementerat Schibsteds trackingkod på sin webbplats för att där spåra användarnas beteenden och därefter påverkar annonstyperna på exempelvis Aftonbladet.se. Hade du besökt delen om tjejskor på Skechers.com dök annonser från Skecher om just tjejskor upp på Aftonbladet.se efter det.

Efter lite lunch var det dags för Lars Johansson från inUse Insights tur att inta scenen. Det blev mycket snack om statistik och webbanalys, ganska tunga ämnen direkt efter maten – men jag tycker Lars fick det att fungera bra. Här var fokus på A/B-tester, Multivariat-tester och att hela tiden arbeta mot att öka konverteringsgraden. Relevant och tyvärr ett område som för ofta hamnar i skymundan och inte får tillräckligt med uppmärksamhet, budget eller tid.

Näst sista passet för dagen hölls av Per Olov Sjöberg från Umeå Energi. Per Olov körde igenom detta otacksamma pass med hög energi och en stor dos humor – precis vad vi behövde under eftermiddagen. Per Olov talade om hur Umeå Energi tänker kring sociala medier, hur deras verklighet förändras och med värme och personlighet levererade han några konkreta exempel på vad de jobbar med.

Som avslutning på dagen talade Christina Karlegran och Johanna Snickars om hur de på försäkringbolaget Europeiska arbetar med sociala medier i sin kommunikationsmix. Jag måste erkänna att jag inte kände till Europeiska innan, och det visade sig att de är riktigt stora, bland annat försäkrar de över 2 miljoner privatresenärer varje år och har över 7 900 företagskunder. Europeiskas resa inom sociala medier började redan år 2000 då de startade resedagboken.se. Webbplatsen växte till sig och för ett drygt år sen, i september 2009, såldes den till Schibsted. Sedan dess har man förlitat sig på externa kanaler, förutom en blogg,  och arbetar bland annat med Twitter, Facebook och Youtube. Även Europeiska led av det förbaskade askmolnet i våras och Christina och Johanna redogjorde för hur de arbetade med sociala medier under den tiden.

Vad vore ett blogginlägg utan en riktigt saftig cliff hanger? Därför fortsätter jag imorgon med mina minnen från dag tre på Webbstrategidagarna.

/Tobias Franzén

Uppdatering: Läs del två här.