Case

Har ni utmaningar inom digital marknadsföring och innehållsproduktion? Inspireras gärna av hur vi löst några av våra kunders utmaningar genom att läsa dessa case eller titta på filmerna. Tveka inte på att höra av er till oss med tankar eller frågor som ni står inför.

 

Kelda

X

Kelda

_Problem

Kelda saknade helt en närvaro på sociala medier och hade beslutat sig för att börja genom Facebook.

_Lösning

Vi skapade en innehållsstrategi och tog fram ett manér för sociala medier för produktion av kostnadseffektivt innehåll med hög klass/kvalitet.

_Resultat

Har idag en stark närvaro på sociala medier framförallt genom låg kontaktkostnad på mediaköp.

Härjedalskök

X

Härjedalskök

_Problem

Öka konverteringen av nya kunder och kostnadseffektivisera marknadsföringen.

_Lösning

Modernisera och digitalisera marknadsföringen och genom sociala medier driva direkt bokning av nykundsmöten genom Google Adwords men även Facebook och Instagram samt att genom stor räckvidd på innehåll där Härjedalskök lyfts upp som experten styra konsumenters tänkbarhet och top of mind under perioder med generellt lägre orderinflöden.

_Resultat

Under perioder då vi skapat hög räckvidd i en målgrupp om mer än 1 miljon köksinstresserade svenskar har vi drivit sökmarknaden framåt och tydligt genererat fler sökningar på branschen som helhet.
I det konverteringsdrivande stegen av våra Always on-kampanjer har vi en kostnad per förfrågan på 1/5 av kundens önskade kostnad.

Klarsynt

X

Klarsynt

_Problem

Att differentiera och tydliggöra Klarsynts position som experter i en bransch som i övrigt bara kommunicerar mode och pris.

_Lösning

En kampanj med nationella och lokala budskap som tydliggör att Klarsynts personal är experter på syn och i tillägg erbjuder snygga glassögon.

 

_Resultat

400 % ökad trafik till lokala optiker på sidan, 500% ökad varumärkeskännedom, tydligt ökat antal besökare till optiker under kampanjen.

Kolmården

X

Kolmården

_Problem

Marknadsföringsstrategin var traditionellt uppbyggd och man såg att man var tvungen att modernisera och digitalisera den.

_Lösning

Omvända prioriteringen av marknadsföringskanaler och se att sociala medier står för den starkaste räckvidden och samtidigt den bästa träffsäkerheten som finns i dagens medialandskap. Vi planerar alla mediainvesteringar utifrån sociala medier först och vid behov kompletterar vi med köp av andra kanaler, primärt utomhus.

_Resultat

Ökad onlineförsäljning med 20%, bevisad online ROI, som sämst 420% – som bäst 7 540%. Genomsnittlig ROI över alla digitala insatser låg på 723% för 2017.

Friskis & Svettis

X

Friskis & Svettis

_Problem

Skapa en engagerande huvudkampanj för säsongsstart 2016 genom att utgå från ett gångbart koncept i socaila och digitala kanaler, men som ska fungera även utomhus och på anläggningarna. Med syfte att värva nya medlemmar samt förnya befintilga medlemmar årskort.

_Lösning

Vid tillfället var ett av de starkast trendande Instagram-kontona @muradosmann. Vi fann vår inspiration i det manéret då vi tyckte att det fungerade för Friskis&Svettis målgrupp med ett enkelt sätt att engagera målgruppen genom att ställa frågan: Vem tar du med dig?

_Resultat

Genom vårt kommunikativa tilltal skapade vi en stor rekommendations- och påverkanskraft till potentiella nya medlemmar genom att aktivera och engagera befintliga medlemmar. Således blev det en framgångsrik kampanj för kampanjens båda huvudsyften.

Gröna Lund

X

Gröna Lund

_Problem

Marknadsföringsstrategin var traditionellt uppbyggd och man såg att man var tvungen att modernisera och digitalisera den.

_Lösning

Omvända prioriteringen av marknadsföringskanaler och se att sociala medier står för den starkaste räckvidden och samtidigt den bästa träffsäkerheten som finns i dagens medialandskap. Vi planerar alla mediainvesteringar utifrån sociala medier först och vid behov kompletterar vi med köp av andra kanaler, primärt utomhus

_Resultat

Två raka år av besöksrekord i parken, ökad onlineförsäljning med 50%, bevisad online ROI, som sämst 800% – som bäst 3 000%. Genomsnittlig ROI över alla digitala insatser låg på 1 146% för 2017.

Estrella

X

Estrella

_Problem

Attrahera en målgrupp utav 15 – 25 åriga män som är den största konsumenten av chips genom bra innehåll.

_Lösning

Revidera befintlig innehållsplan och kommunikation med hjälp av målgruppsinsikter och till en mer anpassad tonalitet och trendkänslig kommunikation.

_Resultat

Nytt innehållsmanér baserat på både rörligt- och stillbildsinnehåll. Fokuset ligger på memer, episka recept och populärkulturellt relevant humor.

Peak Performance

X

Peak Performance

_Problem

Som de flesta varumärken satsar Peak Performance mer på ehandel. Målsättningen är att driva kostnadseffektiv försäljning, skapa lojalare kunder samt hitta nya kunder på nya marknader.

_Lösning

Bryta upp kommunikation baserat på hela kundresan, det vill säga anpassade budskap till kunder som inte känner till varumärket, som inte handlat vissa produktlinjer samt specifik kommunikation mot personer som handlat.

_Resultat

Positiv ROI på mellan 10 – 32 gånger.

Huawei

X

Huawei

_Problem

Att öka insikten i kvalitén på Huaweis mobiler och P10ans USPar med fokus på deras globala produktslogan ”Perfect Portrait”

_Lösning

En kampanj med influencer som reflekterar varumärket och produkten och som trovärdigt kan utforska telefonen och dess funktioner.

_Resultat

Med miljontals visningar i Sverige och kommunikation för alla steg i köpcykeln blev P10 vid ett tillfälle helt utsåld i butik.