Friskis & Svettis
I Lust & Olust
Friskis & Svettis vill få fler människor i rörelse, det vill säga att fler ska bli medlemmar och att de som redan är medlemmar ska träna oftare. Vi kallar den senare gruppen för ’sällantränare’ - människor som vet om att de borde röra på sig oftare, men som trots det avstår från att göra det.
Hur ska vi få dem att träna lite mer frekvent? Vi var angelägna om att hålla en sympatisk och förstående ton i kommunikationen, då vi antar att sällantränarna redan tar hand om sitt dåliga samvete själva - vi behöver inte spä på det ytterligare. Istället skapade vi konceptet ’I lust & olust’ som har hänsyn till att livet inte är linjärt, inte alltid en räkmacka. Med- och motgångar avlöser varandra. Därför är det ok att man är jättepepp på att träna ibland och totalt opepp på att överhuvudtaget röra sig från soffan dagen därpå.
Det är här Friskis& Svettis kommer in i bilden. De finns där genom livets alla skeden, för att motivera oss att träna, men utan pekpinnar och krav. För att olika dagar och skeden i livet kräver olika saker för att skapa energi och lust igen.
Budskapet kommunicerades med hjälp av personer i olika åldrar, både vanliga medlemmar och ledare (som faktiskt också kan vara opepp på att träna ibland!). De fick alla ge sin ärliga, nyanserade bild av hur de tränar eller ibland inte tränar, för att det ska kännas lätt att identifiera sig och uppleva att det är mindre kravfyllt och mer lustfyllt att ge sig av till gymmet igen.Kampanjen gick utomhus, på Friskis & Svettis egna anläggningar och i sociala medier.
New business