Sveriges Radio
Från skval till aktivt val
Sveriges Radio är ett varumärke som alltid bara funnits där; som skvalat i bakgrunden. Men radion har ändrat skepnad genom åren, från möbel till en app i mobilen.
Och lyssnandet har följt med - vi väljer oftast det vi redan tycker om och lyssnar när vi vill. Välbekant för örat, men okänt för ögat.
Genom att ge radion en synlig form och genom att skapa reklam av redaktionellt innehåll kunde vi koppla sociala företeelser till lyssnarnas intressen.
Och hjälpa SR att gå från skval till aktivt val.
Med två nedslag under 2020 tog 1 270 015 radiolyssnare del av innehållet, 68% engagerade sig längre än 10s i snitt och radion fick synas över 8 112 667 gånger på våra skärmar. När kampanjen avslutades hade nedladdningarna av Sveriges Radio Appen ökat med 54,78% från 2019.
Kampanjen vann silver i både Swedish Content Awards och Guldnyckeln 2021.
Sveriges Radio har ett uppdrag från regeringen; sänd radio i allmänhetens tjänst. Men radion har ändrat skepnad genom åren, från möbel till en app i mobilen. Och lyssnandet har följt med - vi väljer oftast det vi redan tycker om och lyssnar när vi vill. Vi gjorde reklam av redaktionellt innehåll. Vi kopplade sociala företeelser till lyssnarnas intressen. Det var så vi hjälpte SR gå från skval till aktivt val.
New business